Upadłość konsumencka Gdańsk i Gdynia - reprezentujemy klientów na terenie całej Polski! Upadłość konsumencka, a inaczej upadłość osoby fizycznej to nowy start, bez zobowiązań finansowych! Zapewniamy pomoc doradcy restrukturyzacyjnego (syndyka), adwokata lub radcy prawnego, który posiada odpowiednie przygotowanie merytoryczne oraz teoretyczne z zakresu postępowania upadłościowego osób fizycznych, a także osób prawnych. Dla wielu osób niewypłacalnych ogłoszenie upadłości konsumenckiej i uzyskanie oddłużenia jest jedynym wyjściem z trudnej sytuacji, dlatego istotne jest, aby nad sprawą czuwał profesjonalny pełnomocnik.
Jeśli nie posiadacie Państwo wiedzy na temat tego, czym jest upadłość konsumencka, a zamieszkujecie na terenie Gdańsk, Gdyni lub Warszawy, to zachęcamy do kontaktu z naszymi biurami. W trakcie spotkania wyjaśnimy Państwu wszystkie zawiłości związane z postępowaniem upadłościowym oraz potencjalnym oddłużeniem. Jesteście Państwo z innej części Polski? Nic straconego! Kontaktując się z nami telefonicznie omówimy z Państwem wszelakie rozwiązania. Z kolei poniżej przedstawiamy podstawowe informacje na temat tego czym jest upadłość konsumencka.
Upadłość konsumencka - co to jest?
Oddłużenie na skutek upadłości osoby fizycznej
Upadłość konsumencka odnosi się do odrębnego postępowania upadłościowego, które jest przewidziane dla osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami. Upadłość konsumencka ma głównie na celu umorzenie zobowiązań niezaspokojonych w toku postępowania upadłościowego. Warunkami niezbędnymi do ogłoszenia upadłości będą: konsumencka zdolność upadłościowa oraz niewypłacalność. Niewypłacalność jest stanem, w którym dłużnik nie wykonuje swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych (dla przykładu nie może dokonać zakupu środków codziennego użytku i regulować płatności kredytowych). Istotne jest również ustalenie, czy dłużnik nie ponosi winy za to, że znalazł się w stanie niewypłacalności, lub czy stan ten nie został osiągnięty w skutek rażącego niedbalstwa. Okoliczności te będą miały istotny wpływ na długość trwania planu spłaty wierzycieli. W przypadkach, w których sąd ustala iż przyczyną niewypłacalności dłużnika jest celowe działanie, np. poprzez trwonienie majątku, możliwa jest odmowa oddłużenia. Skuteczne przeprowadzenie procedury upadłości konsumenckiej skutkuje umorzeniem zobowiązań (oddłużeniem), które powstały przed dniem ogłoszenia upadłości. W toku postępowania bardzo istotne jest właściwe zachowanie dłużnika i współpraca z organami prowadzącymi całą procedurę.
Co do zasady upadłość konsumencka ma na celu zaspokojenie roszczeń wierzycieli poprzez likwidację majątku osoby upadłej. Należy również zaznaczyć, że nieposiadanie majątku przez dłużnika nie stanowi przesłanki uniemożliwiającej ogłoszenie upadłości. Majątek, który jednak zostaje spieniężony przez syndyka jest dzielony między wierzycieli będących uczestnikami postępowania. Warto dodać, że istnieje możliwość zawarcia układu z wierzycielami, który chroni majątek dłużnika przed jego likwidacją.
Od początku 2016 roku, osobami uprawnionymi do złożenia wniosku o upadłość konsumencką dłużnika, oprócz samego zainteresowanego, są również wierzyciele.
W dużym uproszczeniu upadłość konsumencka oznacza: ogłoszenie upadłości przez sąd, spieniężenie majątku osoby upadłej, wywiązanie się z planu spłaty (nie zawsze jest ustalany) i umorzenie pozostałych zobowiązań.
W uzasadnionych sytuacjach etap spieniężenia majątku przez syndyka oraz plan spłaty wierzycieli mogą zostać pominięte. Ma to miejsce najczęściej wtedy, gdy dłużnik nie posiada żadnego majątku lub ten posiadany jest znikomy.
Na skutek nowelizacji przepisów od 24 marca 2020 r. postępowanie upadłościowe będzie mogło być prowadzone według trzech trybów:
- na uproszczonych zasadach;
- według zasad ogólnych, jeśli sprawa jest szczególnie skomplikowana, występuje duża liczba wierzycieli lub majątek dużej wartości;
- istnieje możliwość "przekazania" sprawy upadłościowej do tzw. postępowania o zawarcie układu na zgromadzeniu wierzycieli. Dłużnik nie musi jednak wyrazić na to zgody.
Jakie długi podlegają umorzeniu w upadłości konsumenckiej?
Zasadniczo, umorzeniu w upadłości konsumenckiej podlega każde zobowiązanie pieniężne, które powstało przed dniem ogłoszenia upadłości. Oznacza to zatem, że dłużnik może liczyć na umorzenie m.in. kredytów bankowych, zobowiązań wynikających z uprzednio prowadzonej działalności gospodarczej, zaległe podatki, czy składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Nic nie stoi również na przeszkodzie, aby umorzone zostały kredyty w tzw. parabankach, a także długi u osób prywatnych i inne. Ustawodawca sporządził katalog zamknięty zawierający określone wierzytelności, których umorzyć w upadłości konsumenckiej nie można. Zalicza się do nich:
- alimenty;
- odszkodowanie na osobie;
- kara grzywny lub inna zasądzona przez sąd karny;
- wierzytelność celowo pominiętą w treści wniosku o upadłość konsumencką.
Upadłość konsumencka - jakie zalety?
Co zyskuje dłużnik po ogłoszeniu upadłości
Korzyści z ogłoszenia upadłości konsumenckiej:
- komfort psychiczny i możliwość nowego startu
- pewność oddłużenia
- niskie koszty sądowe - opłata od złożonego wniosku wynosi 30 zł
- zawieszenie postępowania windykacyjnego (przedsądowego)
- zawieszenie postępowania sądowego
- zawieszenie postępowania egzekucyjnego
- bieg naliczania odsetek zostaje zatrzymany, a zatem dług nie wzrasta
- uprawnienie do otrzymania kwoty pieniężnej równej przeciętnemu czynszowi za okres od 12 do 24 miesięcy (w razie sprzedaży mieszkania lub domu przez syndyka)
- w momencie umorzenia niespłaconych zobowiązań istnieje możliwość wykreślenia danych osobowych z rejestrów prowadzonych przez biura informacji gospodarczych. Sąd rejestrowy z urzędu wykreśla dane z rejestru dłużników niewypłacalnych prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy.
Wady upadłości konsumenckiej
Ogłoszenie upadłości konsumenckiej wiąże się też z negatywnymi konsekwencjami. Możemy zatem wymienić kilka podstawowych, które mają ścisły związek z ogłoszeniem samej upadłości, a także przeprowadzeniem procedury do samego końca. Do najistotniejszych minusów upadłości konsumenckiej można zaliczyć:
- utratę majątku, jeśli takowy występuje;
- możliwość kwestionowania ważności czynności prawnych (np. sprzedaż, darowizna) dokonanych przez dłużnika w krótkim okresie czasu przed dniem złożenia wniosku o upadłość konsumencką;
- możliwość skorzystania z tzw. skargi pauliańskiej przez syndyka masy upadłości;
- długość trwania postępowania upadłościowego (choć w tym zakresie coraz częściej można zauważyć poprawę).
Jak aplikować o ogłoszenie upadłości konsumenckiej - Krajowy Rejestr Zadłużonych
Na dzień dzisiejszy wniosek o upadłość konsumencką powinno się złożyć za pomocą systemu informatycznego - Krajowy Rejestr Zadłużonych. Dłużnik sporządzając wniosek o upadłość, winien wykazać, iż spełnia trzy podstawowe kryteria, a następnie przygotować odpowiednie dokumenty celem udowodnienia zaistniałych okoliczności. Podstawowym zadaniem dłużnika chcącego ogłosić upadłość konsumencką jest przekonanie sądu o swojej niewypłacalności oraz posiadaniu statusu konsumenta. Nadto, dłużnik musi udowodnić, iż jego centrum życia mieści się na terenie kraju, aby polski sąd upadłościowy nie kwestionował swojej właściwości.
W wyniku ogłoszenia upadłości konsumenckiej przez sąd dochodzi do uruchomienia drugiego etapu, tzn. postępowania upadłościowego właściwego. Docelowo to w ramach tegoż etapu dojdzie do ewentualnego umorzenia zobowiązań dłużnika. Wraz z początkiem postępowanie upadłościowego właściwego dochodzi do powołania osoby syndyka, który jest wybierany najczęściej w ramach podobnego do upadłego rejonu. Przykładowo, upadły z Gdyni lub Gdańska będzie prowadzony przez syndyka z Trójmiasta. Niemniej, doradca restrukturyzacyjny Filip Kozik, będący członkiem naszego zespołu, pełniąc funkcję syndyka w postępowaniach prowadził również upadłych ze Słupską, Pucka, czy Starogardu Gdańskiego i innych miast.
Upadłość konsumencka | Doradca restrukturyzacyjny | Adwokat
Z jakimi przypadkami sobie radzimy?
Kancelaria prawna KL Law Polska zapewnia Państwu kompleksową pomoc w sprawach o upadłość konsumencką. Doradca restrukturyzacyjny lub adwokat prowadzący Państwa sprawę posiada odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie, które są bardzo istotne w kontekście przygotowania odpowiedniego wniosku, a także reprezentowania w sądzie. Ponadto, możecie Państwo liczyć na to, że prawnik z naszej kancelarii pomoże Państwu w przygotowaniu niezbędnej dokumentacji, a także wskaże instytucje, do których należy się zwrócić w celu uzyskania odpowiednich danych na temat posiadanego zadłużenia. Wśród spraw, z którymi sobie radzimy, należy wymienić:
- sprawy frankowiczów
- byli przedsiębiorcy
- osoby, które wpadły w pętle "chwilówek"
- członkowie zarządu spółek
- trudne sytuacje rodzinne (rozwód, rozstanie, choroba, małżonek dłużnika i inne)
- utrata pracy, redukcja zarobków
- poręczyciele
- rolnicy
- najemcy w galeriach handlowych
W naszym zespole występuje doradca restrukturyzacyjny, który pełni również funkcję syndyka w postępowaniach upadłościowych. Dzięki znajomości procedury zarówno w charakterze pełnomocnika, jak i syndyka w upadłości, jesteśmy w stanie zapewnić naszym klientom kompleksową obsługę podpartą odpowiednim doświadczeniem i praktyką zawodową.
Upadłość konsumencka Gdańsk | Warszawa | Gdynia
Prawnik w upadłości osoby fizycznej
Sądem właściwym dla spraw z zakresu upadłości konsumenckiej jest sąd rejonowy wydział gospodarczy (właściwość rzeczowa). Sądem właściwym miejscowo będzie sąd najbliższy miejsca zamieszkania, a jeżeli miejsce zamieszkania jest poza granicami RP, to sąd właściwy ze względu na położenie majątku dłużnika. Z uwagi na specyfikę spraw oraz szeroką kadrę - adwokat i doradca restrukturyzacyjny, w naszej kancelarii podejmujemy się przygotowania wniosku i reprezentacji w sądzie na terenie całego kraju - w tym na terenie dużych miast wojewódzkich (Gdańsk, Warszawa, Poznań, Kraków, Kielce, Wrocław, Szczecin, Olsztyn, Białystok, Lublin, Bydgoszcz, Katowice, Rzeszów, Opole, Łódź, Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra), a także tych mniejszych (np.: Gdynia, Toruń, Koszalin, Elbląg, Słupsk, Płock, Ostrołęka).
Nasze biura mieszczą się w:
- Gdynia, Mściwoja 10/3, 81-361;
- Gdańsk, Wały Piastowskie 1/1508;
- Warszawa, Grzybowska 87, 00-844.
Chcesz zacząć swoje życie finansowe od nowa?
Napisz na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub zadzwoń pod numer: 58 380 26 56
Serwis tematyczny poświęcony upadłości konsumenckiej i upadłości przedsiębiorcy:
www.upadlosc-kancelaria.pl - zachęcamy do śledzenia!
O upadłości konsumenckiej w mediach:
"Frankowicze a upadłość konsumencka - audycja w Radiu Gdańsk"
Filip Kozik w programie #RZECZoPRAWIE na temat zmian w upadłości konsumenckiej
Filip Kozik w TVP3 Gdańsk o zmianach w prawie upadłościowym
O prawie upadłościowym na YouTube
Osoby zainteresowane ogłoszeniem upadłości konsumenckiej gorąco zachęcamy do śledzenia naszego kanału na YouTube, w którym publikujemy krótkie video związane z tematyką oddłużenia. Szczegóły pod linkiem: KL Law Polska na YouTube